Depresję zalicza się do grupy zaburzeń afektywnych, czyli zaburzeń nastroju. W zależności od nasilenia objawów wyróżniamy epizod depresyjny łagodny, umiarkowany i ciężki. Podstawowym kryterium do stwierdzenia zaburzeń depresyjnych jest występowanie obniżonego (depresyjnego) nastroju oraz utrata zainteresowań, brak odczuwania przyjemności, gdy trwają one minimum dwa tygodnie. Wśród innych objawów depresji wyróżniamy m.in. zaburzenia snu (bezsenność lub nadmierna senność), utratę apetytu i spadek masy ciała lub nadmierny apetyt, uczucie zmęczenia, zaburzenia koncentracji uwagi, nieadekwatne poczucie winy, poczucie bezsensu i beznadziejności, znacznie obniżona samoocena. U dzieci i nastolatków depresji często towarzyszy niepokój i rozdrażnienie, wybuchowość, agresja i złość. Trzeba być szczególnie uważnym na pojawianie się myśli na temat śmierci i myśli samobójczych, gdyż mogą zakończyć się nawet próbą samobójczą.
Jeśli niepokojące objawy występują przez dłuższy okres czasu , to niezależnie od zgłoszenia dziecka na test wskazana jest konsultacja psychiatryczna.
Narzędzie badawcze - zestaw kwestionariuszy CDI-2
- CDI-2 - zestaw kwestionariuszy diagnostycznych, które zapewniają wszechstronną ocenę symptomów depresji u dzieci w wieku od 7 do 18 lat. W poradni Edukacja wykorzystujemy wersję samoopisową oraz wersję dla rodzica. Zalecane jest wykorzystanie dodatkowo wersji dla nauczyciela (za zgodą rodzica), aby móc uzyskać szerszy obraz funkcjonowania dziecka.
Po wykonaniu badanie opracowywana jest pisemna informacja.